Frame Kenangan

Frame Kenangan
"Ya Allah berikan aku sahabat yang selalu mendekatkan diriku dengan diriMu agar aku tidak alpa dengan gurauan Dunia"

Friday, March 19, 2010

SEHARI PENERAPAN NILAI ISLAM




Saya suka mulakan dengan persoalan...

Nyatakan Nilai dalam diri Anda.... Secara Ikhlas..Katakan Ya dalam hati jika ada nilai ini dalam diri anda...


1) Nilai Kejujuran...Jujur dalam setiap perkataan, kelakuan...
    Jika YA..Tahniah! Anda Muslim!
    JIka Tidak: Situasinya : 
    A: Boleh awak hantarkan saya ke komuter
    B: (berat di hati) emm xboleh lah saya ada keje sikit nak buat... << tapi kerja B  
         adalah tidur...


2) Nilai Kasih Sayang antara satu sama lain...
    Jika YA..Tahniah! Anda Muslim!
    JikA Tidak: situasinya:
    A: Boleh saya tahu tentang pendaftaran..(di kaunter)
    B: Alah tengok kat website je



Ini contoh Dua Nilai yang saya boleh anggap telah luput dalam diri sebagai seorang islam... Saya dan anda Islam tapi kenapa kadang-kadang nilai islam itu luput dan pupus dari diri kita yer....Ia sepertinya hilang...Nilai itu digantikan pula dengan nilai dengki, iri hati, cemburu, berperasangka dan sila nyatakan nilai yang tidak elok ini dalam diri anda...




Mari saya ceritakan...saya seorang manusia yang jahil dulunya...Saya seorang yang panas baran dahulunya, tidak penyabar, terburu-buru, kurang kasih sayang pada rakan-rakan dan adik-adik di sekeliling saya, jarang membantu orang, berperasangka buruk pada yang lain, tidak ikhlas, dan juga memandang rendah pada orang lain...




Ya inilah nilai saya semasa jahiliyahnya saya...




Eh tapi anda kan Islam.....kenapa adanya nilai-nilai sebegini??




Bukankah orang islam itu mempunyai nilai-nilai yang sangat cantik...lihat Nabi Muhammad S.A.W, anda kan umatnya...Kenapa nilai islam Nabi Muhammad S.A.W tidak di sambungkan pada umatnya sekarang ini.....






Baiklah ini persoalan yang agak heavy..Tapi saya ada satu jawapan..lihat Ayat Al-Quran...




"Orang-orang Arab Badui berkata, "Kami telah beriman." katakanlah (kepada mereka), "Kamu belum beriman, tetapi katakanlah "Kami telah tunduk islam", kerana iman belum masuk kedalam hatimu. Dan jika kamu taat kepada Allah dan RasulNya, Dia tidak akan mengurangi sedikit pun (pahala) amalmu. Sungguh Allah Maha pengampun dan Maha Penyayang. (Surah Al-Hujurat:14)




Makanya nilai islam telah luput adalah kerana:




"Kamu belum beriman, tetapi katakanlah "Kami telah tunduk islam",


 kerana iman belum masuk kedalam hatimu.



Dan jika kamu taat kepada Allah dan RasulNya, Dia tidak akan mengurangi sedikit pun (pahala) amalmu. Sungguh Allah Maha pengampun dan Maha Penyayang.



Persoalan seterusnya...Bagaimana pula "Iman belum Masuk Dalam Hati"


Saya ada satu jawapan:




"Dan sungguh akan Kami isi neraka Jahanam banyak dikalangan jin dan manusia. Mereka memiliki hati tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami ayat-ayat Allah dan mereka memiliki mata tetapi tidak dipergunakan untuk melihat tanda-tanda kekuasaan Allah, dan mereka mempunyai telinga tetapi tidak digunakan untuk mendengarkan ayat-ayat Allah. Mereka serti haiwan ternak, bahkan lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lengah. (Surah Al-A'raf:179)





Sekali lagi..Hati Hati...dan Hati sangat perlu di jaga dan juga dididik....




Dalam Kursus yang saya hadir...ada satu contoh yang menarik perhatian saya...Satu organisasi iaitu Syarikat Matsushita...


Diceritakan oleh penceramah itu bahawa organisasi Matsushita ini menerapkan nilai-nilai islam dalam diri mereka..pelikkan..tapi mereka bukan islam...


oh ini Nilai mereka...


** sistem mereka menyenangkan pelanggan mereka
**Kasih sayang di tempat kerja..
** Setiap pekerjaan yang mereka lakukan adalah kebajikan mereka...


wuahhh....sebagai kebajikan....tapi islam kerja adalah ibadah kita....Tapi mereka ini melakukan kerana etika, kerana kebajikan......Hanya setakat itu, tapi tiada kenikmatan, ketenangan selepas itu....




Kita manusia diturunkan adalah untuk dua..sebagai khalifah dan melakukan ibadah kita....


Macam mana nak jadikan kerja sebagai ibadah?? ....Ada dua perkara yang di nilai dalam penerapan nilai islam iaitu secara Self enhancement dan juga kepimpinan melaui tauladan..





Self-Enhancement dilakukan melalui ibadah kita seperti solat yang khusyuk, solat sunat, kebajikan kita, sedekah, yakni perbuatan dalam menjaga hubungan kita dengan Allah s.w.t... Mari saya kongsi, antara perkara yang ditakuti oleh saya adalah diri ini berjauhan dengan Allah s.w.t...Takutnya saya kerana HidayahNya sungguh indah, bersamaMu Ya Allah tiada Tuhan selain dari Mu Ya Allah.. Aku takut perbuatan ku menjauhkan diriku dariMU Ya Allah..Katakanlah Ya Allah jangan tinggalkan diriku Ya Allah..Bimbinglah Diriku Ya Allah....





Keduanya, Kepimpinan melalui tauladan....ok macam mana tu??


lihat ayat Syed Qutb:

Angkatan manusia yang mulia yang bersinambung di lorong-lorong zaman yang amat lama itu menghadapi seperti yang tergambar dibawah bayangan Al-Quran , keadaan-keadaan yang serupa, krisis-krisis yang serupa dengan pengalaman-pengalaman yang serupa di sepanjang zaman di berbagai-bagai tempat dan dikalangan berbagai-bagai kaum....





Maksudnya 
Ia menceritakan bahawa kisah-kisah yang dahulunya akan berulang seperti sekarang, cuma kita sudah tiada Nabi yang akan membimbing kita..Ya TIADA LAGI NABI MUHAMMAD S.A.W.... 











Maka sebagai seorang pemimpin, sebagai seorang Manager....Kajilah tentang gaya kepimpinan Nabi Muhammad s.a.w... Indah sungguh Indah...


Contohnya ada suatu hari seorang perempuan telah datang kepada Nabi Muhammad s.a.w dan menyatakan bahawa Ya Muhammad..aku telah berzina...Sebagai pemimpin negara dan juga kekasih Allah, Nabi Muhammad s.a.w tidak terus menjatuhkan hukuman kepada wanita itu...Malah dia berkata kepada perempuan itu...lahirkan lah kandungkan lah anakmu dahulu, kemudian lahirkan lah anak itu dahulu, kemudian didiklah anak mu dahulu....


Bayangkan....Bayangkan...Mulianya Nabi ku Muhammad s.a.w.....




Saya share kan lagi....Antara penyebab kejatuhan Nilai Islam ini ialah Kekayaan, kepentingan, Kebendaan...


Ia....Benar Sangat...




Contohnya kejujuran...


Peniaga yang berniaga menggunakan bahan-bahan yang yang tidak  bermutu lalu dengan mengenakan harga yang tinggi...


Nah inilah kejujuran..Manakah Kejujuran itu?????? Kerana terlalu melihat keuntungan maka kosnya dikurangkan...Inilah yang selalu kita belajar..."To get Profit, High Revenue Low cos"...Tapi mana kejujuran anda?????




Fikirlahhh...Nilai sangat penting untuk ekonomi dan kemajuan Islam... Pelihara Nilai...sedarkan Hati dengan Ayat Al-Quran...Inilah petunjuk kita............Mari Sama-Sama senaraikan Nilai yang belum dan sedia ada pada kita......




Nilai kita Kemajuan kita............

No comments:

Post a Comment