Frame Kenangan

Frame Kenangan
"Ya Allah berikan aku sahabat yang selalu mendekatkan diriku dengan diriMu agar aku tidak alpa dengan gurauan Dunia"

Thursday, March 4, 2010

Kepadamu Kekasih.....



Pembukaan bulan Mac..Minggu yang dirundung kesedihan...

Kesedihan...Bukan sbb boyfriend, keje, result <<< tiada kaitan sama sekali...

Mari sharing....Kenapa nak sharing kesedihan???

Ini jawapan saya, sbb kita 1 islam, kita Muslim bukan 1 Malaysia...saya nak share kesedihan merundung kerana melihat mereka yang tidak faham, tidak nampak akan islam sebenanrnya...

Mari lihat ayat Al-Quran:

"Dan sungguh , akan kami isi neraka jahanam banyak dari kalangan jin dan manusia. Mereka memiliki hati tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka memiliki mata (tetapi tidak dipergunakannya) untuk melihat (tanda tanda kekuasaan Allah), dan mere mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakan untuk mendengarkan (ayat-ayat Allah). Mereka itulah orang-orang yang lengah". (Surah Al-A'raf 7:179)

Saya highlight kan...."Mereka memiliki hati tapi tidak dipergunakannya untuk memahami ayat-ayat Allah"<<< ini lah kesedihan saya...ramai yang diantara kita "Sekarang ini" mempercayai hasil dari pembacaan mereka, hasil dari tontonan movie barat, merupakan penilaian yang bagus untuk menjalani kehidupan di dunia ini...Namun, jauh di sudut hati saya, saya bukan menyalahkan mereka 100%...jangan salahkan mereka yang memandang kehidupan ini dengan sudut pembacaan mereka dengan sudut tontonan mereka...

Kerana ini Jawapan saya mereka tidak faham, mereka tidak dibayangi lagi dengan ayat-ayat Al-quran kerana itu mereka berfikir dengan akal mereka tidak dengan hati mereka...

Dan ada pula diantara kita yang mempercayai kata-kata mereka yang berdasarkan "akal fikiran ini"<< kesedihan saya seterusnya...

seterusnya....Ada pula yang tanya apa yang anda nampak tentang islam sebenarnya...

Ini...Saya akan cerita kan ini.....

Saya nampak islam itu kasih dan sayang...ya kasih dan sayang....macam mana plak tuh kasih dan sayang...????

saya susah nak gambarkan, tapi saya ada satu cerita:...

satu hari, ada seorang sahabat bagi saya satu ceramah tentang kewanitaan, perlu menjaga aurat, jangan pakai yang terang-terang...emm mmg isinya bagus, tapi tapi kenapa hati saya betul2 tak terdorong dengan kata-kata penceramah itu...em ini hasil pendengaran saya, kerana penceramah ini tidak meletakkan kasih sayang Allah....

Ini pandangan saya, seseorang itu bukan mudah untuk di ubah...janganlah kita mengutuk orang yang berlaku jahil itu....contoh ayat nya macam ni.. "tengoklah budak-budak sekarang ni, pakaian tak senonoh...tutup aurat tapi tudung nya pendek nampak dada" << maafkan saya tapi mereka itu kesemuanya tidak faham islam mereka tidak nampak Allah, mereka tidak diberi hidayah...Saya dan Anda yang faham ni..jangan pula menjadi orang yang rugi dengan berkata-kata kosong....


Apa peranan Anda yang faham....diam je ke??


Bukanlah dengan diam, tapi rapati mereka dengan kasih dan sayang doakan mereka...Doa..Doa merupakan usaha dan senjata bagi seorang islam...Saya tidak hebat, saya sendiri tidak menegur rakan-rakan yang tidak faham ini..tapi saya tidak putus-putus doakan untuk mereka, kejayaan akhirat mereka...saya menangis berdoa pada Allah, Ya Allah berikan lah hidayah pada sahabat-sahabatku, berikan pada mereka apa yang engkau berikan padaku...agar dunia ini tidak disia-siakan lagi.....Ini lah peranan saya...saya beriman pada Allah untuk lihat mereka berubah, untuk melihat mereka di beri petunjuk dan hidayah....Saya doakan saya doakan....Walaupun mereka pandang serong pada anda dan saya, jangan putuskan doa dan iman itu, kerana kesiankan mereka...kesiankan mereka...mereka tidak faham............

Muhasabah diri...

Mari lihat Ayat Al-Quran semoga bertambah kasih sayang anda pada Allah s.w.t....

"Barangsiapa membawa amal yang baik maka baginya (pahala) sepuluh kali lipat amalnya; dan barangsiapa yang membawa perbuatan yang jahat maka dia tidak diberi pembalasan melainkan seimbang dengan kejahatannya, sedang mereka sedikitpun tidak dianiaya (dirugikan)". (al An'am, 6:160)

Persoalan: Apa yang anda faham???

"Barangsiapa membawa amal yang baik maka baginya (pahala) sepuluh kali lipat amalnya

Lihatlah Allah berikan ganjaran sepuluh kali lipat amalnya jika kita berbuat kebaikan...Dapat rasakan kasih sayang Allah??? ok belum dapat rasa lagi??? lihat ayat seterusnya.....


barangsiapa yang membawa perbuatan yang jahat maka dia tidak diberi pembalasan melainkan seimbang dengan kejahatannya, sedang mereka sedikitpun tidak dianiaya (dirugikan)"

Sudah perasan?? Allah memberikan pembalasan yang seimbang dengan kejahatannya maksudnya Allah membalas kejahatan seseorang itu setimpal dengan kejahatan yang dilakukan...Allah tidak menzalimi seseorang itu...Bukan maksud saya anda digalakkan melakukan kejahatan..cuma saya ingin tunjukkan kasih sayang Allah pada kita...Kita sebagai khalifah Allah apa yang kita buat????

Penutup:

Kasih sayang Allah bermula dengan memahami aya-ayat cinta Allah pada kita di dalam Al-Quran....Macam mana nak paham?? Kene blaja Bahasa Arab...Bukan, belilah tafsir Al-Quran (bukan nak promote yer) tapi ini lah permulaan kasih sayang kita bina pada Allah bila kita faham Al-Quran...Indah sangat Indah...

Ini jaminan saya bila anda dibanyangi ayat Al-quran Allah, jangan katakan aurat yang anda jaga segala yang sunat anda akan buat supaya kasih sayang antara kita dan Allah tidak diputuskan....

Mari cabarkan diri bacakan 4 muka surat dari ayat Al-Quran setiap hari..dan sharekan pada rakan-rakan yang lain ape yang anda dapat...........



 
 

No comments:

Post a Comment