Frame Kenangan

Frame Kenangan
"Ya Allah berikan aku sahabat yang selalu mendekatkan diriku dengan diriMu agar aku tidak alpa dengan gurauan Dunia"

Saturday, February 27, 2010

Khalifah....Anda Juga Khalifah....


Allah menciptakan manusia....

Mari mulakan dgn ayat indah dari Allah s.w.t :

Dan (ingatlah) ketika tuhanmu berfirman kepada malaikat, "Aku hendak menjadikan khalifah di bumi" Mereka berkata, "Apakah Engkau hendak menjadikan orang yang merusak dan menumpahkan darah disana, sedangkan kami bertasbih memuji-Mu dan menyucikan nama-Mu?"Dia berfirman, "Sungguh, Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui." (Surah Al-Baqarah : 2:30)

Dan inilah kita khalifah Allah atau dalam bahasa dunia nya manusia.....Mari ajukan satu persoalan..Apakah peranan manusia??

oh bukan, Apakah peranan khalifah???

Disini perlu lah kita jelas bahawa Allah menjadikan kita hanya untuk dua perkara pertama :beribadah kepadanya, kedua: sebagai khalifah...

Saya ingin berkongsi tentang khalifah setelah menghadiri usrah tempoh hari yang lalu..

Maka ada yang menjawab, khalifah sebagai budak master, sebagai peniaga, sebagai anak, sebagai ibu...dan macam2 lagi...Adakah ini jawapannya??

Dalam diri saya peranan Khalifah, adalah untuk menjaga agama Allah...beribadah di jalan Allah dan memilih jalan Allah...

Ramai dari kita telah salah mendefinasikan khalifah itu sendiri..."master, peniaga, pensayarah, cikgu, pegawai" <<< ini adalah definasi dunia..."title" itu adalah sebenarnya alat untuk kita sebagai khalifah Allah beribadah kepada Allah...

Nah inilah pekara yang telah salah didefinasikan oleh kita sekarang ini...Bukakan mata, title ini hanya laku di dunia tidak diakhirat...Pangkat dan kekayaan hanya laku didunia dan tidak diakhirat...Kebijaksanaan, hanya laku didunia tidak diakhirat...

Anda manusia..saya juga manusia..
Mengapa perlu ditimbang pangkat, kekayaan, kepandaian...
Bukankah kubur kita ditempat yang sama...

Saya ingin mengkongsikan drama khalifah di TV9 baru2 ini

Ianya berkisarkan seorang pemuda bernama Halim, baru menamatkan pengajian dan baru mula bekerja sebagai sales executive disebuah syarikat konkrit...Halim seorang yg rajin bekerja kerana ingin menangung ibunya yang bekerja di kilang dan juga menangung perbelanjaan adiknya yang masih bersekolah...Namun tidak seindah itu, Halim diduga oleh Allah apabila dia melihat sendiri majikan nya yang gembira dengan urusan rasuah, perempuan dan arak..terlintas dalam dirinya "SubhanAllah duit yang aku dapat ini dari duit yang haram"...lalu dengan kesucian iman Halim, Halim mengutuskan surat kepada majikannya sebagai nasihat utk tidak berasuah..akibat perbuatan itu, mereka yang menjalankan duit haram tidak merasa selesa dan halim digantung...setelah itu Halim berjumpa majikan nya seorang Dato.. Mari lihat kata-kata dato' itu...

dato' : awak tidak berhak berkata apa-apa..taraf awak sangat kecil, taraf saya sangat tinggi
             apa yang awak tahu?? saya lebih banyak pengetahuan dari awak...
            Saya seorang yang berpangkat...awak, apa yang awak ada??

halim: jangan terlalu riak dengan kata-kata, saya manusia, dato' juga manusia..
             satu hari saya akan dihitung, dato' juga akan di hitung...
          saya akan mati di kubur 7 kaki panjang 3 kaki lebar, 7 kaki dalam...dato' juga akan
          begitu...

setelah pertengkaran itu, maka halim di pecat dan sukar untuk mendapatkan kerja kerana pengaruh besar dato'...halim dibayangi kata-kata syaitan dari kawannya.."engaku ini kuno tidak pandai bersosial dengan lifestyle kuala lumpur biasala tuh orang melayan klien"...sehari demi sehari halim hilang pertimbangan adakah perbuatan ku salah...mengapa sehingga sekarang aku mendapat kerugian..mungkinkah benar kata-kata kawan ku.......................................

Dari peristiwa Halim, sebagai khalifah Allah jangan lah kita berasa was-was seperti ini...ini hanya hasutan syaitan menguji keimanan kita...

mari lihat ayat Al-quran:

"setan menjanjikan (menakutkan) kemiskinan kepadamu dan menyuruh kamu bebuat keji (kikir), sedangkan Allah menjanjikan ampunan dan karunia-Nya kepadamu. Dan Allah maha luas Maha Mengetahui" (Surah Al-Baqrah 2:268)

Mari berfikir, kita selalu di dalam situasi ini apabila merasakan begini "emmm betul juga apa yang dikatakan simpulan itu"...cuba fikirkan, siapa yang berkata begitu??? mengapa perlu diikut??? adakah dia berkata atas dasar cintanya pada Allah??? Rasulullah s.a.w telah mengingati dalam khutbah terakhir baginda..manusia adalah sama apa yang membezakannya adalah amal ibadah nya..maka  perlukah kita mengikut kata-kata dari orang lain....


Kesimpulan
Dunia adalah ladang akhirat...janganlah kita bangga dengan kecantikkan, kekayaan, keseronokkan, pangkat, status dan sebagainya kerana PERANAN khalifah di muka bumi Allah sangat penting bagi akhirat yang abadi...Manusia adalah sama, janganlah bangga dengan keduniaan kerana matlamat hidup di dunia adalh untuk ke syurga akhirat...Pelihara peranan anda dengan menjaga agama Allah...

semoga kita di kalangan khalifah yang mendapt khusnul khatimah...

amin...............

No comments:

Post a Comment